2015-09-07

 

Veckobrev

Hej allihopa;
 
Det var roligt att vakna till en solig dag idag efter allt regn vi fick i Karlstad igår. Hoppas det fortsätter så här och att vi får ett Brittsommar!
Följande fick jag från Christina för ett par veckor sedan. Jag tyckte vad hon skrev var så sant. "Och idag hade jag problem med 2:a läsningen från Efesierbrevet om att hustrurna ska foga sig efter sina män i allt! Början är ju bra: underordna er varandra. Vad blev det av den där ömsesidigheten i fortsättningen? Men min älskade Paulus var ju inte själv gift och hade inte prövat på vad det är att försöka jämka samman livet med sin maka/make. Enklast för mannen är att säga att kvinnan ska foga sig efter honom. Men han levde i en annan tid, så på sätt och vis var han nog revolutionerande. Han tog ett första steg i utvecklingen mot att båda parter ska underordna sig. En första frukt av livet i Anden, kan man tänka. Hur tänker dagens feminister?
Gud, hjälp oss följa dig, lyda dig, göra din vilja!  Andan i rörelsen Ständig bön för äktenskap och familj nuddar inte vid begrepp som överlägsenhet respektive underlägsenhet, den tanken har aldrig dykt upp under alla dessa år jag varit med i bönekedjan. Bara det säger mig att rörelsen är född av Gud."  Ständig bön för äktenskap och familjen ligger verkligen i tiden och vi borde göra allt vi kan för att sprida det.
 
Christina vill också att vi ber för "en väninna i församlingen, Rosa, som nu håller på med cellgiftsbehandling efter bröstcanceroperation och nu har tappat allt håret och blivit svag. Djupt from, glad och underbar person som aldrig säger ett ont ord om någon." Tack Herre för Rosa, för hennes exempel och för vad hon betyder för människor runt omkring henne. Vi överlämnar Rosa till Dig och låt henne få all den mänskliga och andliga hjälp hon behöver.  Hela henne till kropp och själ. Jesus, Heliga Hjärta, vi litar på Dig.
 
Herre, vi överlämnar alla som är på flykt till Dig. Var med dem. Visa oss hur vi ska  bäst hjälpa dem. Moder Maria, vaka över dem.
 
Jesus, thank you for teaching us to pray.
May my desire to follow you bring me ever closer to the Father.
Jesus, tack för att du lärde oss att be.
Må min önskan att följa Dig ta mig närmare Fadern.
Loyola Press.
 
Varma Hälsningar;
Colette
 
 

Fr. Johnnys veckobrev hittar du här. Fr. Johnnys veckobrev översatt till svenska hittar du här.
 

Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?