2021-01-17

 

Veckobrev Ordinary 2

 Fr. Johnnys veckobrev på engelska hittar du härFr. Johnnys veckobrev översatt till svenska hittar du här.

Hej allihopa,

Kanske några av er har sett Carina Bergfeldts talkshow på TV i fredags.  Hon intervjuade Statsminister paret.  I  intervjun sade Ulla Lövfen att hon älskade psalmer och trodde på Gud. Det tog mig tillbaka till när vi bodde i Örebro.  Vi hade en föräldragrupp i Kyrkan och vår uppgift var att förbereda familjemässa som firades efter undervisning.  Vi studerade evangeliet för att hitta meddelande i det. Sedan valde vi psalmer.  En psalm som återkom väldigt ofta var "Min hjälp kommer från Herren, han som har skapat himmeln och jord."  Jag tror att vi sjung det så ofta att det etsade sig i huvudet på mig." Visserligen kollade prästen vad vi hade kommit fram till. Jag önskar att det var inte förbjudit att sjunga psalmer i skolan idag för att jag tror orden i psalmer kan dyker upp när barn och vuxna har svårigheter i livet.  Just nu när jag skriver hör jag psalmen på radio "Måne och sol, vatten och vind och blommor och barn skapade Gud. Himmel och jord, allting är hans. Herren var Gud vill vi tacka.  Psalm 33 i psalmboken. En av mina favorit psalmer.

Den här veckan skrev Fr. Johnny: "One of the most beautiful truths of our faith is found in the promise that Jesus made to us "where two or three are gathered in my name I am there with them" En av de vackraste sanningar av vår tro är löften som Jesus gav oss "var två eller tre är samlad i mitt namn är jag där med dem." Vi är flera hundra som be i den här rörelsen, låt oss aldrig tvivla att Jesus lyssnar på oss och svara på det bästa sättet.  Resp. psalm igår var "Your words Lord are spirit and life. Dina ord Herre, är ande och liv". Herre, hjälp oss att vara lyhörd för dina ord.

Förbön behövs för en man som riskera att bli utbränd. Herre, vi överlämnar den här mannen och familjen till dig. Jag har svårt att hitta de rätta orden men Herren du vet hur det ligger till. Ger honom den rätta insikt och omdöme  så han prioritera rätt.  Ge hans fru  den visdomen hon behöver för att kunna handskas med situationen. Jesus Helig Hjärta, vi litar på Dig

Father of all, teach me to appreciate the gift of faith. Help me to understand the value of that gift so that it may guide all my decisions.  Fader av allting, lär mig att uppskatta trons gåva. Hjälp mig att förstå värden av denna gåva så att det leder alla mina beslut. Loyola Press

Vi måste be för fred i världen Come Holy Spirit, Fill the Hearts of Thy Faithful and with the birth of Jesus kindle in them the fire of Your love. Send forth Thy Spirit and they shall be created and You will renew the face of the earth. Kom Helige Ande, fyll dina trognas hjärtan och med Jesus födelse tänd i dem Din kärleks eld. Sänd ut Din Ande och de skall bli väckta och Du skall förnya jordens ansikte.

Varma hälsningar,

Colette

Dear Friends,

 The Christmas season is now well and truly completed and we enter into a short season of what is called Ordinary Time. In a way there is nothing ordinary about it! Rather it is a time for us to realise that Christ is with us in the ordinary things of our daily lives and the challenge is to let those lives be transformed by his presence and his love.

 The theme of next week is the question the disciples asked Jesus: ‘Where do you live?’ And the answer is found in our own lives - in marriage, in family, in religious life, in the priesthood, and in the parish community. I hope you will find the attached reflection helpful for yourselves. You will be in my prayers that God may bless you with joy and peace. Thank you for your prayers for me and for one another.

 Johnny



Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?