2012-09-08

 

Veckobrev

Hej allihopa;
 
Det här är min dag för ständig bön och jag har nyss avslutat min timme. Det blev speciellt fint idag. Jag blev inspirerad av vårt jubileum i lördags och kom ihåg vad Fr.Johnny sade; Ibland när tiden för bönetimmen kommer känner man inte för det, man är trött men man gör det ändå och då blir det den bästa sortens timme.  Man är uthållig och förmodligen bär bönen mycket frukt då.  Det var motsatsen för mig idag. Den första halvtimmen lät jag Herren inspirera mig om vem jag skulle be för och jag bad förstås för alla som var med i lördags. Det var många namn som kom in i huvudet. Sedan bad jag Avsnitt 3, "Alla Familjer" från det engelska häftet och fann att orden hade ny kraft. Det blev klart för mig att sådana här dagar är väldigt viktiga. Vi ber ensamma,  men samtidigt är vi med i en större gemenskap av bön och för att vara uthålliga behöver vi erfara detta.
 
De som jag har pratat med uppskattade dagen och upplevde den som väldigt givande. Jag har känt mig lite trött och sliten under veckan, men efter bönetimmen idag kände jag mig upplyft, glad och tacksam.  Det betydde mycket för Fr.Johnny att komma hit och träffa så många hängivna människor.  Det blev en inspirationskälla för honom och inte minst att höra att så många uppskattar brevet, som han skickar varje vecka.  Han pratade mycket om vikten av hemkyrkan (Familjen i Hemmet). Hemkyrkan påverkar den stora Kyrkan och vice versa. Som Johannes Paulus sade: "Kyrkans framtid ligger i familjens händer".  Bland annat sade han att vi ska ha klart för oss att Herren inte behöver våra böner, men vi behöver dem för att bli öppna för vad Herren vill med oss. Jag har bett någon skriva om dagen och det kommer på bloggen och i veckobrevet så småningom. Det vore också givande om flera kunde skicka några rader om vad dagen har betytt för dem.
 
En väldigt fin sak har hänt under året. Fr. Rystard från den Heliga Familjens Församling i Haninge tog det engelska häftet till Polen. Det blev översatt där, granskat i Sverige och finns nu i många exemplar här.  Säkert finns det många polacker i era grupper och i era församlingar. Ta gärna kontakt med mig om ni vill ha det polska häftet.  Var noga med att inte lämna dem vidare om individen inte vill vara med om att be en timme i månaden, samma timme, samma datum varje månad. Fr. Johny vill att vi ska vara noga med detta. Bönehäfterna är gratis och ska inte bara ligga på en hylla. Han poängterade att det här var ett viktigt uppdrag, som vi hade fått och vi ska vara hängivna det. Vi är alla länkar i en stor kedja. Anne och Liam Doherty (som har ansvar för rörelsen på Irland) kom med Fr. Johnny och tog hem flera av de polska häftena och kommer att lansera dem i den polska församlingen på Irland.
 
Först och främst vill jag tacka Olav Nilsson, son till Anna Britta och Lars, som tog hand om barnen som kom. Jag har hört att de hade väldigt roligt och även fick använda gymnastiksalen i Immanuelskyrkan och kyrkans leksaker.  Ett stort tack till Alf och Eva Öst McCarthy för att de ställde up med kort varsel som tolkar. Tack också till Hellen och Ivor Darcy och Kersten och Harry Kås. Jag har hört att era bidrag var mycket uppskattade.  Fr:Johnny, Fr. Klaus Dietz och Fr. Jan Buckowski koncelebrerade Mässan. Det var vackert.
 
Kerstin skrev till mig under veckan.  Hon har varit med från början och hennes bön då var att träffa en livskamrat.  Den bönen blev besvarad då hon träffade Anders på ett märkligt sätt i Rögle Kloster.och de gifte sig när vi firade rörelsens 10 års dag i Vadstena för 4 år sedan. Ni som var med då kommer säkert ihåg att jag berättade historien om Kerstin och Anders vid det tillfället. Herren hör bön. Hon skrev följande:
"Tänkte på er igår, och hoppas att ni hade en trevlig och inspirerande dag!
Jag hade så gärna velat vara med. För fyra år sedan gifte vi oss samma dag som mötet och nu, när vi firar vår fjärde bröllopsdag kan jag berätta att jag är havande. Det är ett under! Har dock tappat i vikt och känner mig ganska svag i kroppen. Jag är i början av fjärde månaden och behöver lägga på mig flera kilon.
Tack för förbön!"
Kerstin har MS. Jag har träffat både Kerstin och Anders och tycker väldigt mycket om dem. Tacksam om ni ber ofta för dem, för de behöver våra böner nu.  Må Herren beskydda och bevara dem och bebisen och må de känna att Herren är med dem hela tiden.  Ge henne styrka och aptit för mat och må hon gå upp i vikt.  Må Han också vara med barnmorskan och sjukhuspersonalen, som tar hand om dem.
 
Må Herren välsigna oss alla och må allt, som vi hörde under jubileet bära frukt, frukt som består i våra liv, i församlingens liv och i samhällets liv.
 
Det här var långt. Hoppas ni orkade läsa det.
 
Herrens vägar är outgrundliga.
The Lord´s warys are mysterious.
 
Varma hälsningar,
Colette
 
 
Fr. Johnnys veckobrev hittar du här. Fr. Johnnys veckobrev översatt till svenska hittar du här.
 

Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?