2013-06-16

 

Veckobrev

Hej allihopa;
 
Förra veckan bad vi för Marinas man Björn som befinner sig i Haiti. Marina skickade följande rapport till mig under veckan:
"Lite information från Björn i Haiti:
Två hundra meter från kyrkan, jag bor i, ser jag genom fönstret ett av tältlägren, där folk fortfarande bor efter jordbävningen för tre år sedan. Där går hundratals ungdomar runt och har inget att göra. Här i kyrkan erbjuds yrkesutbildningar (elektriker, bagare m.m.) men det är massor med tomma platser för att utbildningen kostar 150 dollars om året och det har dessa unga familjer inte råd med. Ock så alla som inte kan läsa och skriva --- och varför skulle man lära sig det, när livet ändå är en daglig kamp för att få ihop ett par dollar, så man kan köpa lite mat till sig och de närmaste? Många av de människor jag möter på gatan går dagar utan föda. Barnen här i kyrkans skola får ett fint måltid mat, men när de kommer hem kan de inte räkna med något. Många kvällar får de somna hungriga. Makthavarna i landet verkar inte vilja ändra på något. Imorgon ska jag träffa ärkebiskopen och ställa lite frågor till honom. Han är kritisk till politiken i landet och beskriver landet som på väg mot avgrunden. Imorgon ska jag packa ihop allt och flytta ut på landet till den lilla församlingen i Cabaret, vars skola jag vill stödja, en enklare uppgift än storstadens kaos. Med det är inte fridfullt där heller. Kriminella ligor härjar överallt och lockar de unga med sig. Här i huvudstaden finns det områden som polisen inte längre kontrollerar. Banditerna går bara in i kyrkan och kräver pengar. Prästerna är rädda, men försöker stärka varandra och hålla ihop."
 
Christina från Malmö skrev under veckan:
"Jag vet, att Björn är på Haiti. TV har visat hur kaotiskt där är!!! Usch. Björn har fått för sig att han kan hjälpa. Han behöver verkligen allt himmelskt beskydd!" "Du omsluter mig på alla sidor, och Du håller mig i Din hand" Ps 139:5
 
Jag har inte hört någonting från Shaheen.  Förmodligen är lägenheten inte såld. Herre, låt inte familjen misströsta utan lita på att den blir såld så småningom. Ibland tar det lite tid.
 
Tacksam om ni fortsätter att be för familjen som förlorade sin 22-åriga dotter nyligen och Lubica som förlorade sin man. De behöver känna sig burna av våra böner.
 
Janets väninna har gjort en mirakulös återhämtning. Hon är helt återställd efter hjärnblödningen. Nu väntar hon på en njure donerad av hennes bror. Det är tredje försöket. Tacksam om ni ber för dem och också för någon som har en tumör i njuren som måste bli bortopererad och att det inte har spridit sig. Jag tänker på vad Christina skrev tidigare; Vi ska våga be Gud om stora ting.
 
Jesus, merciful healer.
You know what we are made of
and reach out to us in our weakness.
May my prayers for those who suffer
be a source of healing for those in need.
 
Jesus barmhärtige helare.
Du vet vad vi är gjorda av
och når ut till oss i vår svaghet.
Må mina böner för dem som lider
vara en källa till helande för de med behov.
Loyola Press
 
Varma hälsningar,
Colette


Fr. Johnnys veckobrev hittar du här. Fr. Johnnys veckobrev översatt till svenska hittar du här.

Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?