2014-06-29

 

Veckobrev


Hej allihopa;
Följande fick jag från Christina under veckan:
"Vackert rimmade rader:
"Lord, present in the wine and bread
Stay with me when I am fed.
Vi hade som vi brukar i Malmö sakramentsprocession runt kyrkokvarteret  idag, med sakramentet under en baldakin och vi sjöng en psalm av Tomas av Aquino, förstås. Och solen sken fram till dess det nästan var slut.
Mässans evangelietext denna dag är verkligen stark. Judarna måste ha fått hicka när de hörde Jesus säga, att han skulle ge dem sitt kött att äta, sitt blod att dricka. Sedan kommer förklaringen vid konsekrationen: Detta är min kropp.... Detta är det nya förbundet i mitt blod. Han ger sig själv i brödets och vinets gestalter, då går det att ta emot Honom."
Den tvååriga pojke jag skrev om förra veckan kommer att opereras  nu på torsdag, den 3e juli. Vi måste be speciellt för honom. Diala skrev:
"Oh det gör ont när jag läst om den lilla ängel som lider ..
Jag och mina barn ska be för honom och för alla barn som är sjuka."
Herre, du som är källan till allt liv. Vi lägger barnet i dina heliga händer och ber att du vakar över honom och hela honom.  Låt din Helige Ande vara med läkaren och all sjukhuspersonal som tar hand on honom. Låt föräldrarna och all släkt och vänner känna sig burna av Din kärlek. Moder Maria,
vi ber att du lägger din beskyddande manteln runt barnet
Christina skrev också: "I onsdags hörde jag diakon Björn som presenterade sin bok om parrelationen "Lyckliga i alla sina dagar".Han är spännande. Det var i S. Maria i Rosengård här i Malmö. Jag har inte läst i boken ännu, men tittat på Marinas bilder och bildtexter och skrattat mig igenom dem, i varje fall de i första delen av boken. Mycket humor. Det skall till. Att leva i äktenskap är inte lätt."
Den här veckan kommer Björn att vara i Jönköping onsdagen 18.30 den 2 juli, Helsingborg  fredagen 18.30 den 4 juli, Örebro 12.30 söndagen den 6 juli och måndagen 18.00  den 7e jull  i Vår Frälsares Församling Malmö. Björn vill gärna att vi ber för honom. Herre, vi tackar dig för Björn och Marina och för deras arbete med boken "Lyckliga i alla sina Dagar". Vi ber att du inspirerar Björn och att vad han säger når lyssnarnas hjärtan och bär rik frukt, frukt som består. Vi ber att flera blir inspirerade att ansluta sig till ständig bön för äktenskap och familj. De hör ihop.
Lord make us instruments of peace. Help us towards mercy in our hearts to all.
Herre, gör oss till redskap för din frid. För oss mot barmhärtighet i våra hjärtan för alla.
Donal Neary SJ.  Resten av reflektionen finns på bloggen .

Varma hälsningar;
Colette




Fr. Johnnys veckobrev hittar du här. Fr. Johnnys veckobrev översatt till svenska hittar du här.

Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?