2021-12-19

 

Veckobrev Advent 4

 

Dear Friends,

 Attached please find my input for the fourth week of Advent. This brings us up to Christmas Day. It is hard to believe that we are that close to the great feast. I hope you will find this input helpful for yourselves and for your family life in the week ahead.

 Mary is very central to this coming week. She helps us to remember what Christmas is about and how to prepare for it and to live it afterwards. Make her central in your own life this week and also central in your home. It would be a very good week to pray the Rosary together if you do not do this regularly. And through the Rosary to experience the power of God’s love transforming your love for one another as couples and/or as families.

 I will be in touch with you again next week. In the meantime I will be praying for you each day. May God be with you to fill you with joy and peace. And may God keep you and all your loved ones safe from harm and close to one another.

 Johnny 

Fr Johnnys veckobrev översatt till svenska finns här

Fr Johnnys veckobrev på engelska finns här

Hej allihopa,

Vi har tänt Hoppets Ljus, Förberedelsens Ljus, Glädjens Ljus och den här söndagen tänder vi Kärlekens Ljus.   Love one another because love is from God and everyone who loves is born of God and knows God. Älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud känner Gud.   Johannes 4. Så började mässan på dailytvmass.com i Canada imorse.

Dagens evangelium handlar om "The Visitation". Jag älskar den berättelsen. Maria tänkte inte på sig själv men med glädje åkte hon till sin kusin Elisabeth och de båda två gladdes tillsammans. Sedan har vi den underbara bönen Magnificat.  Låt oss följa Maria fram till Jesus födelsen i Bethlehem.

Fr. Johnny skriver bland annat till oss idag:  The first thing Mary teaches us is that Christmas is primarily about Christ.  The second thing Mary teaches us about Christmas is that it is about Christ´s extreme love for us as we are. Första saken Maria lär oss är att Jul handlar först och främst om Kristus. Den andra saken Maria lär oss om Jul är att det handlar om Kristus väldiga kärlek för oss som vi är.  Resten finns i brevet.

Herre, vi ber för dem som har olika typer av äktenskapsproblem. Du vet allt. Många försöker skapa en fridfull situation under Jul inte minst för barnens skull.  Vaka över dem Herre och låt ingen komma till skada.  Låt det vara ett försök till försoning.  Vi ber speciellt för dem vi har bett för under året. Jungfru Maria, Jesus mor och vår mor var med dem.  Jesus Heliga Hjärta, vi litar på Dig.

Bön behövs särskilt för en familj som separerades för några veckor sedan.  Vi har tidigare bett för dem.  Paret mår väldigt dåligt och barnen också. Där finns en viss känsla av kaos ifamiljen. Det yngsta barnet har vänt sig mot sin Mamma och han mår extremt dåligt av situationen.  Jag ber dig Herre att du griper in och ger barnet frid och hindra honom från att skada sig själv. Vi överlämnar paret och familjen till dig. Du vet hur var och en känner sig. Vi ber att du griper in och hjälper familjen att kunna prata och förstå varandra.  Hjälp paret att kunna kommunicera med varandra och så småningom kunna förlåta varandra och om möjligt återförenas. Låt dem känna sig burna av våra böner.  Heliga Hjärta, vi litar på Dig. 

Herre var med alla de sjuka, alla som är ensamma, alla immigranter, alla som lider. Låt ditt ljus skina över hela världen.  Jesus Heliga Hjärta, vi litar på Dig.

Vi ber för frid i hjärtat, frid i familjen och frid på jorden.

Kom Jesus Kristus.  Kom in i våra hjärtan. Kom till Hela världen.

Varma hälsningar till er alla för en välsignad, glädjefylld och fridfull Jul.

Colette



Comments:

Skicka en kommentar



<< Home


besökare har varit här minst en gång. Om vi sprider adressen blir vi fler! Kanske några också blir inspirerade...








This page is powered by Blogger. Isn't yours?